Louvre ve Piramit Üzerine | Kaynak : 01.08.1989 - Yapı Dergisi - 93 | Yazdır |
Fransa’da cumhurbaşkanları biraz da kendi adlarını yaşatmak amacıyla anıtlar dikmeyi pek seviyorlar. Georges Pompidou’nun Beaubourg Pompidou Merkezi’nden sonra bu kez François Mitterrand 1981’de Louvre’un tümüyle müzeye dönüştürülmesine karar veriyor ve Çin asıllı Amerikalı ünlü mimar I.M.Pei’yi projelerin hazırlanmasıyla görevlendiriyor.
A.B.D. deki uygulamalarıyla * daha çok müzeler mimarı olarak bilinen Pei, projesinde giriş-çıkış düzenlemelerini avluda yerin altına alıyor, Louvre’un çeşitli bölümleriyle bağlantıyı bu merkezden sağlıyor; örtü olarak da bir büyük, üç küçük cam piramitten yararlanıyor.
Mekânın düzenlenmesi, malzeme türleri, detaylar hep önceki örnekleri anımsatıyor. |
eski yapıları perdelememek amacına tam olarak ulaşamamış. Sonuç: eski yapıların mekanına tam bir müdahale.Çözüm başka türlü olamaz mıydı? Hiç kuşkusuz olabilirdi. İşlevsel çözüm zaten yerin altında sağlanmış, piramit yalnızca bir örtü oluşturuyor. Kocaman bir piramit yerine yer düzeyinde daha alçakgönüllü -belki de yatay- bir örtü istenilenlere tam olarak yanıt veremez miydi? Ancak bizim “istenilen”imizle, François Mitterrand’ınki farklı olabilir. Le Figaro / L’Aurore’un başyazarı Franz-Olivier Giesbert’in dediği gibi ‘cumhurbaşkanları heykellerinin dikilmesini istiyorlar ya da piramitler yaptırıyorlar’.**
*Washington’da National Gallery of Art (1968-78), Boston’da Museum of Fine Arts (1977-81)
ON THE PYRAMID AND THE LOUVRE French Presidents like to build monuments which will be remembered in their names. Alter the Beaubourg Pompidou Centre of Georges Pompidou, François Mitterrand decided to convert Louvre totally into a museum and commissioned the famous American architect of Chinese descent I.M. Pei to design the project. A large glass, pyramid now exists in the heart of the complex in the Napoléon Courtyard. |